Sunday, January 11, 2009

EL TALLER DE GRAVAT DE L'ASSOCIACIÓ SANT LLUC PER L'ART














Artísticament parlant, l'any ha començar amb una exposició petita, pel format de la sala, (C/ Bonaire, 25), però de gran i sorprenent qualitat.

Es tracta de la mostra col·lectiva que l'ASLL dedica a l'Obra Gràfica Original, i que compte amb l'obra d'Esther Aliu, Laia Arnau, Ismael Cabezudo, Ma. José Carrasco, Pilar Díaz Mariblanca, Margarita Freixas, Carles Manera, Carme Peris, Manuel Prieto, David Vergés i un especial significació per l'obra de Josep Novellas.

“Que la crisi no talli l'art gràfic de la Sant Lluc”, varen ser unes de les paraules inicials del breu discurs de Daniel Llin, membre actiu i destacat d'aquesta entitat, en l'acte d'inauguració el passat 3 de gener, va informar que aquesta és la 3a mostra; l'any 2006 es va fer a les instal·lacions de l'Escola Pia i al 2007, a l'aula que aquesta entitat té a l'edifici de la Presó. Va agrair la participació dels diferents artistes, i la cessió d'obra per aquesta mostra, i en va destacar la “qualitat remarcable”, al mateix temps que va reconèixer que l'evolució de la tasca dins l'obra gràfica és molt positiva.

"No busquem el reconeixement oficial, que ja el tenim, però si el de l'exposició", varen ser les paraules finals de Llin, tot desitjant un Bon Any per les arts plàstiques a Mataró.

I des d'aquesta pàgina es coincideix amb l'opinió de Llin, doncs la mostra resulta summament interessant en quan al ús de la tècnica, concepte e idea gràfica i diversitat en l'expressió artística. Amb diversitat de formats, i també d'artistes - hi ha variació amb alguns noms, podem trobar a Ismael Cabezudo amb dos S/T, realitzats amb fotogravat i vernís suau, on sense complicacions, forma i abstracció formen una curiosa conjunció.

Carme Peris amb Lletres, reivindica de forma gràfica l'ús del llenguatge, però amb base a la imatge. És més un treball de tècnica que d'idea - recorda a cert material publicitari - però es mostra amb més profunditat amb Calella de Palafrugell o Poemes d'aigua de mar combinant text i gravat, en unes litografies on és palpable el domini de l'abstracció i tons cromàtics concrets, suavitzant amb els poemes inclosos, l'impacte visual del color.

Laia Arnau és la dolçor de la mostra. És la seva, una particular visió del món infantil, o si més no de l'infant que tots portem a dins, ben amagat més d'un cop. Al igual que en la darrera edició, treballant amb una tècnica dura com és el gravat, no deixa de realitzar una obra tendra, menuda, detallista, i molt primorosa.

Pilar Díaz Mariblanca, habitual de la col·lectiva anual de pintors, mostra amb el gravat un treball a consciencia, dins el més pur academicisme, minuciós i acurat, tal com ho feien a l'antiga Grècia, doncs poblacions gregues donen títol a les seves obres Escola a Salónica i Escola a Mico, realitzats sobre planxa de coure.

Josep Novellas presenta una serigrafia feta a mà sobre Guadix, ple d'atractiu visual i de l'encís d'aquella població, i algunes més dedicades al món de la cuina i el circ. Reconeix que un cop acabada l'obra se'n sent satisfet, però el gravat no l'omple artísticament, de la mateixa forma que ho fa la pintura. I tot i així, veiem una obra plena de dinamisme i vitalitat, energia i molta, moltíssima ironia i crítica punyent. Un excel·lent i laboriós treball, exemple per a futurs alumnes d'aquesta secció de la Sant Lluc.

Ma. José Carrasco ens presenta una obra relacionada amb la Natura, especialment amb el mar, Nocturns - Costa Brava amb dosis de certa nostàlgia – els tons ocres faciliten aquesta imatge de passat – Les xilografies dedicades a la reparació de xarxes mostren un treball, i alhora una bucòlica calma. També trobem una imatge de terra endins La vinya, una xilografia on perfectament es defineix el cep, però envoltat de cel i terra. També demostra meticulositat i exquisidesa en la seva forma de treballar, fermesa i bona planificació en quan a espai i contingut.
Manuel Prieto és l'evolució constant. Sempre ple d'inquietuts, a la recerca de noves formes, de proves de color, de moviment, de frapant i colpidora abstracció. Ja no es tracte d'anomenar l'obra, Ja són Sense Títol, gravats en estampació en color, perquè el poder de la seva creació es contundent i únic.

I finalment, Daniel Llin, amb una obra també fascinant, quasi voltant del surrealisme, La barca, o amb els elements propis de la creació artística i el seu entorn El taller, sense deixar de fer esment al Bol blanc.
L'exposició romandrà oberta fins al proper 31 de gener.

No comments: