Sunday, January 04, 2009

CICLE DE CONCERTS DEL FOMENT MATARONÍ: LA 5ena. i 6ena. DE BEETHOVEN PER ACABAR L'ANY - (I) Pre-concert talk

En commemoració del 200 aniversari de l'estrena de les simfonies números 5 en do menor op. 65 i 6 Pastoral en Fa major op. 68, de L. Van Beethoven, el passat diumenge 28 de desembre de 2008, el Foment Mataroní va oferir com a Concert de Nadal, la interpretació d'aquestes conegudes obres del compositor de Bonn, a càrrec de Camerart, Orquestra del Maresme, dirigida per Jordi Colomer.

No és el primer cop que aquesta formació orquestral actua a l'escenari del Foment, doncs el 21 d'octubre del 2007 ja ho va fer-ho amb obres de Mozart i Haydn, i al igual que fa dos anys, la interpretació va ser desigual.

Com a “concert extraordinari” va qualificar Joan Vives en el pre-concert talk – aquest tipus d'expressions son habituals en les presentacions de Vives - “No hi ha motius, la música sempre ho es d'extraordinària” - Amb això la crítica hi està d'acord – Vives va esmentar el fet de tractar-se de dues obres popularíssimes, que es van estrenar el mateix dia, el 22 de desembre de 1808, a la ciutat de Viena, però en ordre invers, primer la 6èna i desprès la 5ena, conjuntament amb el Concert de Piano nº 3 i la Fantasía Coral.

El conegut locutor de Catalunya Música, va introduir a l'escàs public present - ben just el centenar de persones (el cartell anunciador del concert informava amb lletra petita del programa, fet aquest que podia ser una de les causes d'escassa presencia d'auditori), i com és costum sense personalitats mataronines de l'entorn cultural ni polític de rellevància, a excepció del compositor Moisès Bertran i del germà del director, Edmond Colomer, conegut per ser titular de la simfònica de Cadaqués – a l'entorn històric de les composicions beethovianes.

L'any 1792, Beethoven va arribar a Viena per estudiar amb Mozart, però malauradament el compositor salzburgués ja era mort. No obstant aquest fet, Beethoven va decidir no tornar a casa, doncs tenia forces problemes familiars a causa del alcoholisme del seu pare.

Aleshores, va estudiar amb Franz Joseph Haydn – recordem que aquest any 2009 també es commemora el 200 aniversari de la mort del compositor austríac – alhora que feia concerts com a pianista.

No obstant, els temps històrics eren convulsos, produint-se l'esclat de la guerra entre França i Àustria que va abraçar el període 1804-1815.

“Acabada la guerra, però, va començar la guerra personal de Beethoven amb la sordesa, produïda d'una manera progressiva”.

Aquesta sordesa va agreujar el caràcter ja de per si temperamental, canviat i histriònic de Beethoven, força obsessionat també per l'alchoolisme patern. Una particularitat: “Recordem que a Beethoven li deien l'espanyol, degut al seva pell morena, i a la seva poca alçada, tot i que el seu origen era holandès”.

Musicalment parlant, Beethoven és qui inicia les composicions simfòniques del classicisme, alhora que aquest moviment musical va anar acompanyat del romanticisme en la literatura i altres àmbits.

Vives, va explicar també la curiositat de que s'estrenessin les dues simfonies, el concert de piano i la Fantasia Coral tot en un sol dia: el caràcter intempestiu del compositor alemany, que tenia forces desavinences amb els músics de l'orquestra, i aquests no varen voler fer els assajos amb ell, però si van tocar les obres dirigides per ell el dia de l'estrena.

“Les simfonies 5 i 6, revelen dues dimensions del compositor”. La número 6 va anar precedida d'uns sonates de joventut, de les quals Beethoven en va extreure la idea. És un himne a la Natura, de molt base romàtica, i una obra molt descriptiva. A través dels instruments musicals, el compositor de Bonn va saber captar els cants del ocells, la tempesta, magníficament descrita, l'aigua d'un rierol, etc. - Sembla ser que sempre ha existit una polèmica sobre la música si ha de ser descriptiva o no – “Es tracta d'una descripció espiritual”.

Finalment, pel que fa a la 5ena simfonia, Vives en va destacar el seu grau d'elaboració, i va convidar al respectable a trobar durant tota la interpretació, el famós començament de l'obra. “En Morse aquestes notes signifiquen la lletra “V”, el número 5 en llatí, fent així esment a la paraula Victòria. Fa un joc temàtic”.

No comments: