Sunday, March 05, 2006

VALLDEMIA: 150è ANIVERSARI - EXPOSICIÓ


Dins els actes commemoratius del 150è aniversari de la fundació del col·legi Germans Maristes Valldemia, el passat 1 de febrer va tenir lloc la inauguració, en una de les aules de la planta baixa del centre, una exposició on es mostren fotografies i quadres al llarg del temps, dels fundadors, professors i alumnes.

Igualment s’hi pot trobar vitrines amb certificats i memòries escolars, programes d’actes, llibres de text, etc. i una col·lecció de medalles facilitada per Josep Rovira, corresponents a actes i competicions realitzades en el col·legi.

Amb la presència de l’alcalde J. A. Barón, amb alguns dels regidors del consistori i amb una aula omplerta de gom a gom per ex-alumnes i professors, l’acte, presentat pel professor Josep Lluís Ferrer, va començar amb un video, realitzat pel també professor Alex Martín, que mostrava l’abans i el present, l’evolució de l’escola al llarg dels anys, i que va ser molt ben acceptat pel públic. Seguidament, 4 estudiants, com a delegats de l’alumnat, varen donar la lectura de les seves experiències, sensacions, emocions i convivències tot acabant donant les gràcies “per l’escola, per l’ensenyament i pels coneixements”.

En representació de l’Associació de Mares i Pares, el Dr. Josep Maria Badia va defendre la participació i el suport de les famílies dins el col·legi. Va agrair al claustre i als germans maristes la seva dedicació en la formació dels seus fills, va destacar al mateix temps la importància del seu paper en gestió i direcció del centre, tot acabant amb un Visca Valledemia !.

A continuació, el director del centre, el germà Xavier Giné va prendre el torn de la paraula, tot recordant els orígens del col·legi, quan a mitjans del segle XIX, Hermegildo Coll i Valldemia, Pelegrí Ferrer i Ramon Cuspinera varen adquirir la Masia Miralpeix i varen construir i posar en marxa a Catalunya una escola, amb aplicació de mètodes moderns i humanístics d’ensenyament per l’època. Al 1897, amb Marcel Xampanyat, els maristes prenen el relleu i la direcció del centre.

Giné també va fer incidència en la forma d’ensenyament a les persones “en un sentit de conjunt, amb energia per acomplir els deures, defugint de l’aversió a l’estudi, amb una visió pedagògica de l’experimentació, de l’estímul, del treball, del reconeixement i de l’èxit de l’educació entre els nens”. Tot recordant a antics alumnes, com Thos i Codina va reconèixer la tasca del mestre que “ajuda a créixer, acompanya i també creix a si mateix”.

Seguidament, l’alcalde Baron, va felicitar a l’escola per aquest 150è aniversari i va reflexionar sobre els canvis dins l’ensenyament i dins l’entorn: “el país i la ciutat no té res a veure amb el que ara és Valldemia”. Tot reconeixent que no era el moment de fer grans disquisicions educatives, si es va plantejar tres grans qüestions: Si s’estava en condicions d’oferir educació per a tothom, doncs el dret garantit a la mateixa obliga a un esforç continuo. Si hi ha capacitat tècnica i pedagògica per educar. En aquest aspecte, com a mestre de professió, va manifestar els seus dubtes, al igual que amb als recursos existents per posar al dia els projectes educatius. “Els continguts del procés educatiu de les persones, de portes endintre són molt treballats, però quan se surt fora de l’escola, el graduació de valors aplicada és molt diferent. Sembla que hi hagi una mena d’esquizofrènia fora dels centres educatius que degrada l’escala de valors que dins els centres s’ensenya”.

Encoratjant al centre, perquè “no defalleixi la il·lusió per l’educació”, Alma Calvelo i Felicitas Samitier, mares d’alumnes i comissaries de l’exposició varen concloure l’acte agraint als membres del Museu Arxiu de Santa Maria Lluís Adan, Ramon Reixach i Xavier Alarcón el seu ajut en la preparació de la mostra, i tot recordant als fundadors i al germà Doroteo, varen posar de manifest que la pretensió de la mostra “no és altra que ser una mirada emotiva al passat, a través de documents, alguns d’ells de amb més d’un segle d’existència, que mostren el pas del temps en l’evolució del col·legi”.


No comments: