Sunday, November 01, 2009

LA FASCINACIÓ PELS TRENS EN MINIATURA





Fins a la data d'avui 1 de novembre, la sala d'exposicions Caixa Laietana presenta des del passat 23 d'octubre, coincidint amb els actes en commemoració del 161è aniversari del primer tren d'Espanya, Barcelona – Mataró, any 1848 - Maqueta Modular de Trens, un muntatge realitzat pel Grup Ferroviari Mataró, on mitjançant mòduls individuals, el visitant pot gaudir del fet de sentir-se Gullivert a la illa de Lilliput, i contemplar en versió a escala reduïda, una reproducció del túnel de Montgat, una estació de tren, concretament d'Hamburg (Alemanya), un paratge natural, que recorda molt a Suïssa o fins i tot la xemeneia de Can Fabregas de Queralt fumant.

Francesc Parera, president del Ferrocarril Parc de Catalunya de Sabadell, i també membre del Centre Modelisme Ferroviari de la mateixa població, fa de “guia turístic” a aquesta cronista accidental i explica com li va sorgir l'afició a tren:
- Des de que vaig néixer.

La seva família, resident a Banyoles, tenia necessitat del tren per desplaçar-se a les diferents poblacions , i de ben petit ja se sentia fascinat pel món ferroviari.

- Els meus pares em deien que m'hi passava hores i hores veient sortides i arribades de tren a l'estació.

Parera ha presentat dos mòduls – d'ell és la ja esmentada xemeneia de Can Fabregas – i tot que que cal polir-en alguns detalls, que l'espectador neòfit amb prou feines aprecia- s'observa les estones passades en cada detall, l'enginy i plantejament dels mòduls, i en el conjunt del muntatge, la meticulositat, l'excel·lent presentació, la imitació acurada dels indrets i sobre tot, l'essència de la perfecció.

Un altre fet que ens comenta Francesc Parera són els diners esmerçats en aquesta afició, que tot i que a Espanya es produeixen maquetes, cal adreçar-se a l'estranger per adquirir-ne.

- Principalment a Alemanya és on podem trobar materials per a les nostres creacions. També Suïssa. Ambdós països fabriquen amb gran qualitat. A Espanya la firma Ibertren es qui proporciona elements, especialment trens i vagons, però no estan fabricats aquí, per la qual cosa la qualitat és diferent.

I el president del Ferrocarril Parc de Catalunya de Sabadell em mostra el sota d'un vagó on es pot llegir “Made in China”

La replica d'una estació d'Hamburg, que segons Parera, podria considerar-se una estació de tren per un barri com el de Cerdanyola de la capital del Maresme, permet comentar aspectes del tren en general, com per exemple, que si Mataró fos una ciutat d'Alemanya, no hi hauria dues vies, ni haurien quatre, per permetre més trens, amb menys temps i alguns sense parades.

L'exposició l'han visitat prop de 4.000 persones – tot un rècord en una setmana, si tenim en compte que algunes de les mostres d'art que s'organitzen, aquesta xifra de visitants la aconsegueixen en un o dos mesos – i sobre tot és la mainada que sortint de l'escola, queda embadalida contemplant el recorregut de les miniatures ferroviàries.

El Grup Ferroviari Mataró, sorgit a l'octubre de l'any 2008, en el marc de la quarta Fira Ferroviària de la ciutat, és una jove associació amb voluntat de continuïtat i que vol aglutinar a tots aquells que tinguin interès en fomentar el coneixement del ferrocarril, i més en una ciutat com la nostra, pionera del tema.

Segons comenta Francesc Parera, s'està buscant local, Caixa Laietana no descarta en absolut fer alguna aportació econòmica, i:

- L'Ajuntament no ens ha dit que no. Dins l'associació, però, tots hi han de posar de la seva part. Hi pot haver-hi un filtratge i acoplament inicial degut a les diferents personalitats, però tothom hi ha de treballar-hi amb el mateix esforç.

El tren, com a mitjà de desplaçament de persones i mercaderies, és un element intrínsec en la vida de qualsevol ciutadà. Permet viatjar i això molts cops significa somiar, conèixer altres persones, altre països, altres ciutats o poblacions, d'una forma tranquil·la i assossegada, que facilita la conversa i la contemplació del paisatge.

El modelisme de trens, és una recreació de la realitat, i pot ser més d'una vegada, la creació d'un paratge, on passió i coneixement són cabdals per dur a terme tasca tan precisa. I per aquest fet, pot resultar incomprensible per aquelles persones que senzillament no estiguin “posseïdes” pel cuquet de la fascinació, l'encís i la màgia del món en petit.

Des de Cròniques... desitgem èxit a aquesta associació. Mataró, ciutat pionera del tren a l'estat espanyol, mereix el reconeixement del significat històric, i d'evolució social i econòmica que a mitjans del segle XIX va suposar el ferrocarril de Stevenson.

NOTA: Queda pendent la crítica musical del concert Tutti Bassi del Foment, i per descomptat el “magnum” esdeveniment del Premi Iluro 2009 o Montilla nos visita. Tot arribarà, però Maqueta Modular de Trens, degut al poc temps d'exposició, mereix aquest “punt i seguit”.

2 comments:

Tina said...

Siusplau, retiri al foto que ha penjat sense permis de ningun a la pagina . GRACIES
http://croniquesmataronines.blogspot.com/2009/08/novament-croniques-endarrerides-iii-ca.html

Marta Teixidó said...

Benvolguda Tina,

Les fotos que prenc són fetes EN LLOCS PÚBLICS, i per tant poden ser exhibides sense permís, fins i tot formar part d'una exposició.

En segon lloc, del mes d'agost amb ara, ja ha passat molt de temps i la foto, es pot haver vist moltes vegades.

I en tot cas, si hagués llegit la crònica en la qual hi ha la foto, hauria vist que dono més importancia a la mainada allà present que no pas al discurs dels polítics. D'aqui la foto exhibida.

Salutacions cordials