Thursday, September 16, 2010

SALA D’EXPOSICIONS DE LA PRESÓ: EMPENTA I DINAMITZACIÓ







L’Associació Sant Lluc per l’Art no para. Un espai, inicialment utilitzat per a classes de de dibuix ha entrat en funcionament com a espai expositiu en propietat. La sala de La Presó (La Riera, 117) inicia la seva primera temporada fixa d’exposicions, amb una Mostra Col·lectiva de Gravat.
Fins el proper 31 d’octubre, els alumnes de Jordi Rosés i Pilar Lloret http://www.murtraedicions.com/ (Daniel Llin, Teresa Oller, Esther Aliu i Margarida Beltran), conjuntament amb Ismael Cabezudo, Tada Ikegale, Carme Peris i Regina Puig mostren prop d’una vintena d’obres, realitzades en varietat de tècniques de gravació.
Inaugurada el passat 10 de setembre, Antoni Luis, president de l’ASLL http://www.santlluc.org/ va destacar l’excel·lent situació de la sala i les mostres que s’exhibeixen en diferents àmbits, a l’espera de la col·lectiva anual.
Luis també va parlar de com el gravat, malgrat el pas dels anys i l’aparició de novedoses tècniques de reproducció, continua en vigència. “La fotografia en el seu moment es va presentar com una nova tècnica, però no va aturar l’art. Va alliberar als creadors per donar un altra abast o valor afegit”.

Destacant les aportacions del gravat “que no ha estat arraconat per la reproducció mecànica”, comentant els efectes en l’alumnat de Roses i Lloret: “s’estan aconseguint uns resultats magnífics”, tot recordant alhora a Raúl Capitani com cap del Taller de Gravat, de qui Roses i Lloret han estat successors, Luis, va finalitzar la seva presentació, abans dels agraïments de rigor, tot fent esment del treball dels mestres gravadors “on com font d’inspiració en quan a temes, tècniques, motius és inqüestionable, aportant coses i coneixements exhaustius de treball i de recerca inmens”.

La mostra en conjunt és diversa tant en tècniques emprades: Litografies sobre paper japonès, Aiguatinta i Aiguaforts, estampats, ... utilitzant mitjans mecànics, planxes no metàl·liques, tècniques additives, vernissos i un llarg etc., que tot plegat fa que qualsevol persona, amb una sòlida base de coneixements artístics, no hagi de ser un expert gravador, de polse precís i experiència provada, sinó que amb combinació de tècniques litogràfiques, et fa una copia exacte del plànol de Mataró, tal com ho ha fet ISMAEL CABEZUDO, on va tenir màxima cura per aconseguir un gravat perfecte, sense taques ni imperfeccions. L’originalitat temàtica resideix en que habitualment, no contemplem un plànol com una peça artística, i Cabezudo ha demostrat que ho pot ser-ho.

CARME PERIS ha executat un procediment similar amb al seva obra Mediterrània: Lito sobre planxa tirat sobre paper japonès. Si bé es podria tractar d’una peça on s’ha utilitzat una litografia ja emprada, Perís li ha sabut donar modernor i elegància, amb una càlida i lluminosa combinació de colors i un tractament de fotoshop, que fa que ha convertit un mapa actual en una obra d’art. El contrast temàtic que no tècnic és Xemeneies: lito sobre pedra tirar sobre paper anglès. Una composició més geomètrica, no exempta de plasticitat, amb colors més durs, i estridents per simbolitzar la contaminació en la que estem envoltats.

No comments: