Sunday, September 24, 2006

MAGISTRAL, RAÚL PRIETO.


La nau central de la basílica de Santa Maria de Mataró, va registrar una més que excel·lent entrada per escoltar i veure a través de pantalla gegant, el concert d’orgue organitzat per l’Associació Jaume Isern d’Amics de l’Orgue, i promogut per Report Maresme, el passat dissabte, 23 de setembre.

Amb la presència de l’alcalde de la ciutat J.A. Barón i esposa, i d’alguns regidors de l’oposició, concretament de C.i.U, els assistents vam poder gaudir d’una magnifica vetllada musical amb peces Maurice Duruflé, Franz Liszt i Alexandre Guilmant.

A excepció de Liszt, tant Duruflé com Guilmant son autors desconeguts pel gran públic, per la qual cosa, va constituir una agradable sorpresa l’execució de les peces escollides.

Tal com es va esmentar en les paraules de presentació, Maurice Duruflé (1902-1986), se’l classifica dins l’escola impressionista i va ser alumne Paul Dukas. La peça escollida va ser la seva “Suite per orgue Op.5”, composta l’any 1933.

Pel que fa a Liszt (1811-1890) i el seu “Preludio y Fuga sobre B.A.C.H”, no va dedicar el compositor hongarès l’obre al seu predecessor de principis del barroc, sinó que es tracte de les notes musicals: B (Si bemoll), A (La), C (Do) i H (Si natural), basant la composició de l’obra en aquestes quatre notes.

La 3a. Peça la “Sonate (Simfonia) nº 1 pour grand orgue, Op. 42", va ser composta al 1874 per Alexandre Guilmant (1837 – 1911).

Raúl Prieto, profund coneixedor de l’orgue de Santa Maria, un dels tres més grans d’Espanya, construït per Gaietà Estadella al segle XIX, un instrument especialment dinàmic per la seva gran varietat de colors musicals i la seva gran capacitat de mixtures i combinacions, va literalment delectar als presents amb el seu mestratge, i magistral interpretació, per la qual cosa, el públic amb tota tranquil·litat va poder estar perfectament atent (tot i uns petits problemes inicials amb la visualització de la pantalla), als tres moviments de la Suite per Orgue de Duruflé: un auster, sobri i impressionat Prelude”, una “Siciliene” plena d’encant i cromatisme musical i una apassionada “Toccata”, interpretada amb vigor i esplendor. Una peça versàtil i de gran contrast, amb sonoritats i registres desconeguts i sorprenents.

Amb el “Preludio y fuga sobre B.A.C.H” de Liszt, Prieto va poder mostrar, a través de la pantalla gegant, a un públic entusiasmat el cinquè teclat de l’orgue de Santa Maria, que es toca amb els peus, combinant l’execució de la peça amb el teclat manual. Una obra interessant, plena d’imaginació i orquestració que va permetre a Prieto mostrar totes les característiques de l’orgue, o millor dit dels cinc orgues.

La tercera peça “Sonate (Simfonia) nº 1 pour grand orgue, Op. 42”, d’Alexandre Guilmant va ser absolutament espectacular, tant per la brillantor de la peça com pel domini i entusiasme de Prieto. Un “Introduction et Allegro” amb un desenvolupament d’intensitats i subtileses per acabar amb un exultant final de la peça, ple de “vibrato” que va donar pas a la “Pastorale”, dolça, tendre, plena de moments màgics i romàntics que Prieto va saber resoldre perfectament, captivant a l’espectador amb la bellesa dels flautats. Com a conclusió, el “Final” va ser un conjunt dels altres dos moviments, d’equilibri perfecte de registres i arrebassadora interpretació.

Un bis va donar per conclosa la vetllada, amb bona part del públic aplaudint en peus i totalment lliurat a Prieto.

No comments: