Tuesday, April 06, 2010

UN MESSIES MOLT PROFESSIONAL - PRESENTACIÓ





El cor de Cambra del Palau de la Música i l'Orquestra Barroca Catalana dirigits per Jordi Casas, varen oferir el passat dissabte, 27 de març dins el VIII cicle de concerts del Foment Mataroní, l'oratori El Messies de G.F. Händel, amb les veus del tenor Lluís Vallmajor, David Menéndez, baix, Marta Infante i Elena Copons com a mezzosoprano i soprano respectivament.

Com és habitual, Joan Vives va ser l'encarregat de la presentació del concert, i va introduir a una amplia mitja platea de públic – naturalment sense presencia destacada de personalitats relacionades amb el món de la política o la cultura locals, només faltaria !! - en l'època del compositor de Halle (Alemanya). Segons Vives, aquest oratori pot ser interpretat en qualsevol període de l'any, ja que tracta de la vida, passió, mort i resurrecció de Jesucrist, i de l'esdevenidor de la religió cristiana.

El Messies va ser interpretat per primer cop l'abril de 1742 i l'èxit fou aclaparador. Un any abans, però, Händel no s'hagués imaginat mai el mateix, doncs estava sumit en la davallada de l'òpera italiana, i en el menyspreu de la societat londinenca a les seves darreres composicions, a través de la caricatura de la seva persona en els diaris de l'època. Evidentment, la paraula depressió (abans melancolia) podia reflectir l'estat de salut del compositor.

Un encàrrec des de Dublín d'una obra que servís per recaptar fons per un orfenat de nens, va proporcionar a Händel la idea del Messies. El seu llibretista Charles Jennens tenia preparat el text d'una obra basada en textos de la Bíblia. La composició va durar tres setmanes, i tal com s'ha esmentat, la seva estrena va ser multitudinària, tant que es va tenir que repetir tres vegades més, obligant a les senyores a no portar mirinyac i als homes a no portar espasa, per tal que l'auditori acollís més gent.

A partir d'aquí la carrera de Händel es va centrar en els oratoris i altres composicions, deixant l'òpera arraconada.

Vives també va fer referència al ressorgir del músic com del mateix cor de Cambra del Palau de la Música, desprès dels darrers escàndols referents a la direcció i gestió econòmica del mateix. “Es tornar a ressorgir desprès dels avatars de la vida”.

Finalment, el musicòleg va acabar la seva introducció amb l'anomenat efecte Händel, que gràcies a la seva música, permet al públic sortir amb la mirada elevada i l'ànim exultant.

No comments: