L'Ateneu Caixa Laietana presenta fins al proper 14 de febrer una de les mostres més interactives i atractives pels mataronins: L'odissea de volar, gràcies a la col·lecció de Josep Castellsaguer, i a l'associació Aviadores Virtuales Asociados i a la Fundació Parc Aeronàutic de Catalunya.
La mostra ofereix la possibilitat de pilotar avions en realitat virtual, fet aquest que fa les delícies de la mainada, i de més d'un de gran, que no pot resistir la temptació de posar-se al comandament d'un aparell de vol.
Però per arribar a aquest simuladors, i als avions actuals, alguns dels quals poden trencar la barrera del so, ha passat més d'un segle, i 100 anys justos es commemoren aquest mes de febrer quan l'aviador francès Lucien Mamet, pilotant un Blériot XI, amb motor Anzani de 25 CV, va sobrevolar per primer cop el cel de la ciutat de Barcelona.
Tota una gesta que aquesta exposició commemora, a través de motors, repliques d'avions – inclosa la petita Nellie que va utilitzar l'actor Sean Connery, en el seu rol de James Bond en el film “Sólo se vive dos veces” -, autogirs, ales, hèlix,etc. Però el que més ha frapat i fascinant a aquesta cronista accidental, filla de mecànic, que més d'un cop ha tingut que roscar un cargol, utilitzar la clau anglesa, o llimar, amb poca expertesa, tot s'ha de dir, alguna rebava, han estat els diferents motors exposats: L'àguila de 425 CV de l'any 1933, el Bristol de 16 Cilindres Hidra de l'any 1932, el Merlin 55 M o el Gipsy 4 cilindres de l'any 1932 amb 100 CV.
Uns motors en perfectissím estat de conservació, lluents i de ben segur que amb funcionament. Un goig visual pel munt de peces que composen aquests motors i una profunda admiració per tot el que d'enginy i de creativitat signifiquen.
L'exposició no tan sols permet la diversió, sinó el coneixement i el saber: la tècnica és cultura: L'avió de caça Corsair, reconegut com el millor dins la seva funció; va proporcionar 2140 victòries a l'exercit dels EE.UU durant la segona guerra mundial. O que el caça Messerschmitt Bf 109 va ser utilitzat per primera vegada durant la guerra civil espanyola, o que el model que va pilotar Charles Linberg en la primera travessia sobre l'Atlàntic Nova York-Paris (maig de 1927), era un Wright Wirlwind J5C, tot i que popularment sempre serà conegut com el Spirit of St. Louis, i moltes altres dades més.
Si bé la industria aeronàutica sempre ha estat vinculada amb el món bèl·lic, és precisament en aquest entorn que ha fet grans aportacions a l'aviació civil. Tota una contradicció que forma part indiscutible de l'evolució de l'home.
Una extraordinària exposició, que de ben segur pot rondar ben bé les 20.000 persones que l'han visitada. Un gran èxit que és d'esperar que encoratgi a Fundació Caixa Laietana a posar més sovint a l'abast del gran públic, la ciència , la tecnologia o la investigació. Les instal·lacions de l'Ateneu Caixa Laietana permeten fer-ho,
1 comment:
I am writting from the USA. I am very interested in contacting Mr. josep Castellsaguer (I think from Matro)one of the owner of several model engines on the exhibition. By chance do you have an E-mail or any other contact? My name is Antonio Silva from rockville, Maryland, U.S.A E-mail: contact@authenticscale.com(www.authenticscale.com) Thank you very much.
Post a Comment